19 | Kelewele (sült banán), Ghána

Immár jó néhány közép-amerikai országot bemutattam ezen a blogon, ahol mindmáig az odahurcolt nyugat-afrikai fekete rabszolgák leszármazottai alkotják a társadalom jelentős részét. Nos, Ghána éppen azon országok egyike, ahol a történelem kevésbé dicső korszakaiban ezeket az embereket elfogták, összegyűjtötték, majd az Újvilág gyarmatainak felvirágoztatására az Óceán túlpartjára toloncolták.

a Cape Coast Castle, a rabszolgák fogva tartására szolgáló erődök egyike (photo credit)

De az azóta eltelt évszázadok alatt Ghána sikeresen megszabadult sötét emlékeitől, és a nyugat-afrikai régió - de lehet, hogy egyenesen egész Afrika - legmodernebb, legfelvilágosultabb, legszabadabb államává lépett elő: sajtószabadság, többpártrendszer, demokratikus választások fémjelzik a nyugatias berendezkedést. Van is okuk az elégedettségre, hiszen az ország szó szerint egy aranybánya (illetve gyémántbánya is), területén található a világ legnagyobb felületű mesterséges tava, és Ghána a Föld második legnagyobb kakaótermelője. Szóval vizük, pénzük és kajájuk is van.

a Volta-tó a Föld legnagyobb víztározója (photo credit)

Az ország neve harcos királyt jelent, és a középkorban virágzó Ghánai Birodalom nevéből eredeztethető, annak ellenére, hogy ez az egykori királyság sokkal északabbra helyezkedett el, mint a mai Ghána. És, ha már az égtájaknál tartunk: Ghána fekszik legközelebb a Föld közepéhez. Egy partvidéki várostól, Temától kb. 600 km-re délre, az Atlanti-óceánban található ugyanis a 0,0 koordináta, ahol az Egyenlítő és a greenwichi délkör metszi egymást.

a főváros, Accra, a háttérben pedig a Guineai-öböl (photo credit)

Emil egyik jó barátja nagy világjáró, és utazásairól (meg sok minden egyébről) blogot is vezet. Természetesen megszólítva éreztem magam, amikor felfedeztem, hogy a nyugat-afrikai országokban átélt autentikus gasztronómiai élményeit - kifejezetten főzőblogok szerkesztői számára - szép csokorba szedte. Bár különös élvezettel mutatja be a legelképzelhetetlenebb ínyencfalatokat, nem igazán kaptam kedvet például bush-meat hajkurászásához. Inkább felkerestem azt az afrikai konyhát bemutató honlapot, amire még a rákészülés időszakában bukkantam. Ezen találtam meg a kelewele receptjét: felkarikázott, fűszerekkel ízesített, olajban kisütött főzőbanánról van szó.

A főzőbanán gyakorlatilag teljes eddigi konyhai működésem kudarca - sem mikronéz, sem ugandai megközelítésben nem sikerült élvezhető formába öntenem. Gondoltam, adok neki még egy esélyt. Éppen kapóra jött egy sörözés Emil barátaival - kiötlöttem hát, hogy meglepem a srácokat egy kis sörkorcsolyával. Reményeim szerint Fotelkalandor is megerősíti majd, hogy valóban esznek ilyesmit Ghánában, és művem még hasonlít is az eredetihez. Ami a kelewelét illeti, a hasábburgonyához hasonló funkciót tölt be a ghánai konyhában, vagyis elsősorban köretként fogyasztják. Azonban elhatároztam, hogy a siker érdekében most nem lesz főfogás, hanem teljes átéléssel a főzőbanánnak szentelem minden figyelmemet.

Fűszeres ghánai banán

Hozzávalók:
2 főzőbanán
1 teáskanál friss reszelt gyömbér
1/2 kávéskanál csilipor, vagy erős fűszerpaprika
1/2 teáskanál só
1 evőkanál víz
olaj a sütéshez

A főzőbanánokat meghámozzuk, majd 1-1,5 cm-es karikákra vágjuk. A gyömbért, csilit, sót és a vizet elkeverjük, majd a bevonjuk vele a banánkarikák felületét. Egy serpenyőben olajat forrósítunk, és a fűszeres banánkarikákat aranybarnára sütjük. Egyszerre csak annyi banánt süssünk, amennyi kényelmesen elfér az olaj felszínén lebegve.

Szűrőtálba, vagy konyhai papírtörlőre szedjük. Melegen tálaljuk.

Epilógus: a meglepetés jól sikerült, és mindenkinek ízlett - a kispajtások perceken belül elkapkodták a karikákat. Igaz, hogy ez az adag nem lett olyan nagy, de nem mertem belőle többet készíteni. Mégiscsak érdemes lesz kísérletezgetni a főzőbanánnal, de valószínűleg az elkészítés módjában rejlik a titok: olajban sütve sokkal-sokkal élvezhetőbb, mint főzve, vagy párolva, és persze a fűszerek is sokat dobnak az összhatáson. Emil azt mondja, egyelőre nem cserélné le a brassóiban a krumplit erre, de például sült halhoz el tudná képzelni. Ha lesz hasonló recept, ki is fogom próbálni. Mindent összevetve: megkegyelmezek a főzőbanánnak.


Megjegyzések

  1. Koszi! Nagyon kerestem ennek a receptjet, ki fogom probalni! Ghanaban viszont szinte biztos hogy tesznek meg hozza valamit, kar hogy nem kerdeztem meg a receptjet helyben. En viszont ezt mindig a reggeli bufeben lattam kiteve!

    VálaszTörlés
  2. Koszi! Nagyon kerestem ennek a receptjet, ki fogom probalni! Ghanaban viszont szinte biztos hogy tesznek meg hozza valamit, kar hogy nem kerdeztem meg a receptjet helyben. En viszont ezt mindig a reggeli bufeben lattam kiteve!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy nálam rábukkantál a receptre :) Egyes országok esetében sajnos igen szűkösek a fellelhető információk, úgyhogy ilyenkor nagy munka olyan receptet találni, ami nagy eséllyel valóban autentikus... Ghánában pedig még csak nem is jártam még (a közelében sem), így személyes tapasztalatok sincsenek, amik segíthetnének.
      És most érkezett egy visszajelzés, hogy - ha csak reggelire is, de valóban - esznek ilyet Ghánában, mégsem volt hát hiába a nagy kutakodás :) Remélem, egyszer saját bőrömön is megtapasztalhatom a nyugat-afrikai konyha kulináris élvezeteit...
      A fentebb belinkelt Congo Cookbookot érdemes böngészgetni, ha afrikai recepteket keresel!

      Törlés

Megjegyzés küldése